close
تبلیغات در اینترنت
مقالات

جستجوگر پیشرفته






آماده آخرین نبرد هستیم...




درصد پیشرفت پروژه های سازمان


پروژه نشان های لیاقت سازمان

50%
پروژه خبرگزاری
74%
پروژه مرکز قرآن
80%
پروژه مرکز آموزش شگفتی ساز
60%
پروژه مرکز رتبه بندی و ارتقاء
75%
پروژه جشنواره ملی فرافرهنگ
93%
پروژه آراستوس
74%
پروژه سام بلاگ
70%



عناوین اصلی

بسم الله الرحمن الرحیم

بخش های مختلف تالار گفتمان آراستوس

 

 

 

 

 

 

 



میانبرهای درگاه مرکزی



.::لینک های سازمانی::.
انجمن
.::لینک های سازمانی::.
جوایز

.::لینک های سازمانی::.

دانلود سنتر

.::لینک های سازمانی::.
کارآفرینی
.::لینک های سازمانی::.
محصولات

.::لینک های سازمانی::.

رایگان

.::لینک های سازمانی::.
افتخارات
.::لینک های سازمانی::.
مستقیم




موضوع : تالیفات(در حال نشر) , مقالات ,

درآمدی بر مسائل اجتماعی روز جهان اسلام

درآمدی بر مسائل اجتماعی روز جهان اسلام
در ابتدا بایست مفاهیم زیر را تبیین کرد:
جهان: منظور چیست؟ جهان نجوم یا جهان فیزیک، جهان فلسفه یا جهان...
اسلام: منظور دین آخرین پیامبر است یا دین آدم(ع) تا قیامت((ان الدین عندالله الاسلام)) و ...

جهان اسلام: جمعیتی، جغرافیایی، جغرافیای سیاسی - ژئوپلتیکی، سیاسی، اجتماعی، اعتقادی، قومی-قبیله ای و...

اجتماع: منظور چیست؟ اجتماع، جمع، جامعه و مجموعه( تفاوت ها و اشتراکات – تعاریف و مفهوم ها)
نکاتی کلی پیرامون اهمیت و ضرورت و اولویت مسائل، کدام مسائل اولویت دارد، کدام ضرورت، کدام اهمیت و ...
اهمیت یعنی اهم بودن آن(مهم تر بودن)

اولویت منظور اول بودن و...
تقسیم بندی:
مهم و ضروری
غیرمهم و ضروری
مهم و غیرضروری
غیرمهم و غیرضروری
که هرکدام دارای اولویتی خواهند بود


محمدامین آراسته
بیان برخی مصادیق کلی و جزئی:
به طور کلی چند مسئله پیرامون جهان اسلام محل بحث است و حائز اهمیت که برخی عبارت اند از:
-          فرقه ها و جریان های مختلف فکری(در بستر تاریخ گذشته تاکنون و حال، بررسی آینده ی آنها) فرق مختلف شیعی، سنی
-          مسئله اصلی: فلسطین، غصب و جنگ ها و ....
-          مسائل مرتبط با سوریه، دخالت های خارجی، حمایت های عقیدتی، تقویت عناصر مزدور و....
-          بیداری اسلامی: بحرین، مصر، لیبی   ؛ قوت و ضعف، چیستی، چرایی و چگونگی
-          جمعیت شناسی امت اسلامی، از دیدگاه های مختلف: جامعه شناسی، فلسفی، سیاسی، استراتژیک، تاریخی
-          تراکم یا پراکندگی های جمعیتی، فرصت ها و تهدیدها، نقاط قوت و ضعف
-          مسلمانان آفریقا( به ویژه میانمار)، حمایت ها، جریان های دخیل، زمینه ها و...
-          مشترکات و تناقضات فرق، فرصت یا تهدید، توسعه و گسترش، عمق و ...
-          پدیده های : اسلام آمریکایی، سلفی گری، وهابیت، تکفیری ها و... ، ریشه ها، ابعاد، اجزا، پیامدهای مثبت و منفی
-          بررسی و آسیب شناسی مراکز اسلامی ( به ویژه مساجد – مفهوم مسجد ضرار و مسجد هدایت)
-          سازمان ها و تشکل های بین المللی اسلامی( بررسی، جایگاه، فواید و ...)
-          پدیده ی تعصب های قومی قبیله ای در جهان اسلام
-          مسئله ربا، قمار و شرب خمر
-          مسئله تخدیر، بیماری های فکری و بیماری های اعتقادی
-          مسئله رسانه های جمعی، شبکه های ماهواره ای و بسترهای اینترنتی
-          تاثیر و تاثر از فرهنگ غربی و بر فرهنگ غربی
-          خدمات متقابل ایران و اسلام
و...


با تشکر. محمدامین آراسته



امتیاز :

برچسب ها : درآمدی بر مسائل اجتماعی روز جهان اسلام , درآمدی بر مسائل اجتماعی روز , مسائل اجتماعی روز جهان اسلام , درآمدی بر مسائل اجتماعی , مسائل اجتماعی , درآمدی بر مسائل اجتماعی روز جهان اسلام محمدامین آراسته ,
درآمدی بر مسائل اجتماعی روز جهان اسلام نوشته شده در ساعت

موضوع : دلنوشته ها , پراکنده , تالیفات(در حال نشر) , مقالات , کلاس های مجازی , معارف الهی ,

واژه شناسی حرم
آستان  ، ایوان، بست، خادم، رواق، صحن و ده ها اصطلاح دیگر واژه هایی است که زائر در حرم ائمه و اولیای الهی با آن مواجه است که در بسیاری از مواقع معنای آن را نمی داند. این نوشتار بر آن است که مختصر توضیحی پیرامون برخی از این واژه ها ارائه نماید.
آرامگاه: مکانی است که پیکر پاک امام(ع) یا امامزاده یا بزرگی در آنجا دفن شده باشد.
ایوان: یعنی پیشگاه اتاق. بخش مسقفی از ساختمان که جلوی آن باز است و در و پنجره ندارد و مشرف به حیاط است.
بست: بستن، گره، جای تحصن، جایی که مردم به هنگام ترس و اتهام، بدانجا پناه می بردند تا دستگیر نشوند؛ مانند اماکن مقدس و سرای علما و بزرگان
حرم: گرداگرد خانه، داخل خانه، گرداگرد و نیز داخل مکان های مقدس، مخصوصا کعبه را حرم گویند.
رواق: یعنی پیشگاه خانه یا بنا، ایوانی که در مرتبه ی دوم ساخته شود و نیز سایبان
صحن: یعنی عرصه، فضا، میان سرای و ساحت آن، میدان. به تعبیری، فضاهای غیرمسقف و روباز را صحن گویند.
سرداب: اتاقی زیرزمینی است که کاربردهایی متفاوت داشته است: استفاده از خنکی آن در تابستان و حفط غذاها و نوشیدنی ها و نیز آرامگاه  و محل دفن بزرگان.


منبع: آستان قدس رضوی، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی، کتاب رهنما، ش 66، حرم در واژه ها، سید ابراهیم موسوی پناه، همراه با تلخیص و تصرف

  
زائر حقیقی
امامان و اولیای الهی، مظهر بندگی و اطاعت به درگاه خدا بوده اند، سخنان و رفتارشان یادآور خواست و رضای الهی بوده است. برای خدا زیسته و برای خدا جان داده اند و از این رو حرم و بارگاهشان، مایه یاد پروردگار و ارتباط انسان ها با خدا و احساس قرب به لطف و عنایت الهی و نیز مایه آرامش خاطرهای پریشان و آسایش روح های خسته و شفای تن های آزرده است و البته به یقین امامان و اولیا، این همه را از لطف و عنایت پروردگار دارند و بی رضا و اذن او گرهی نمی گشایند.
زائر هرکه باشد و از هرکجا آمده باشد و در طلب هرچه باشد وقتی گام در حرم امن ایشان می گذارد، زمزمه دوستانه را آغاز می کند
زائر حقیقی کسی است که پاسخ این پرسش ها را بداند:
- امام یا ولی کیست و دلیل حقانیت او چیست؟
- نقش ایشان در زندگی معنوی و اجتماعی انسان ها چگونه است؟
-آیا امام یا ولی خدا شفادهنده و گره گشا است یا ایشان الگو و معلمی الهی است که قبل و بعد از هر چیز می خواهد انسان ها را با خدا و وظایف آن ها در برابر پروردگارشان آشنا سازد؟
-مقام و مرتبه معنوی ایشان چیست و از ناحیه چه کسی به وی اعطا شده است؟
- انتظار وی از زائران و ارادتمندان و دوستداران خود چیست؟
-دوستدار واقعی اهل بیت در عمل،رفتار و اندیشه چگونه باید باشد؟
منبع:بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب امام علی بن موسی الرضا امام رافت و معرفت، چاپ بیست و چهارم، احمد ترابی، همراه با تلخیص و تصرف

احادیث رضوی:
حضرت امام رضا(ع) به ابوهاشم فرمود:
عقل عطیه ی الهی است و ادب و تربیت، نتیجه ی مشقت. آن کس که در راه فراگرفتن ادب به مشقت و زحمت تن در دهد، پیروز می شود و آن کس که در راه ازدیاد عقل خداداد که جزء سرشت آدمی است، سعی و مجاهده نماید، جز بر نادانی خود نیافزوده است(کسی که در کسب عقل زحمت بکشد بر نادانی خویش خواهد افزدد)
مهارت های زندگی در سیره رضوی، محمدرضا شرفی،انتشارات قدس رضوی

امام رضا فرمود: خدای تعالی می فرماید: ای پسر آدم، بر اساس خواسته من تو برای خود هر چه را بخواهی می توانی بخواهی و به خاطر نیروی من است که واجبات مرا انجام می دهی و به همت من است که بر نافرمانی من توانا می گردی
من تو را بینا و شنوا و توانا ساختم هر نیکی که به تو برسد از خداست و هر بدی که به تو برسد از خود توست و این برای آن است که من به کردار خوشت از خودت علاقمندترم و تو، به بدکرداریهایت از من علاقمندتری و دلیلش این است که من از آنچه انجام دهم بازخواست نمی شوم ولی مردم بازخواست می شوند.
اصول کافی،ج1،ص 399.


مولف: محمدامین آراسته - منتشر شده در ویژه نامه کرامت - ولادت امام رضا(ع) و  حضرت معصومه(س) *-* پورتال آراستوس



امتیاز :

برچسب ها : احادیث رضوی , واژه شناسی حرم , آستان , زائر حقیقی , سرداب , صحن , ایوان , حرم , آرامگاه , آستان قدس رضوی , مولف: محمدامین آراسته , محمدامین آراسته , پورتال آراستوس , امین آراسته ,
ویژه نامه خورشید و قمر(جدید!) نوشته شده در ساعت

موضوع : تالیفات(در حال نشر) , مقالات ,

ایسم ها - تروریسم

تروریسم؛ وحشت گرایی

 

ترور به معنای وحشت،هراس و وحشت آفرینی است و در سیاست به اعمال وکارهای قهر‌آمیز، خشونت آمیز و غیر قانونی گفته می‌شود که برای حذف و سرکوبی مخالفبه کاربرده می‌شود.
تروریست کسی است که عامل ترور است و تروریسم یعنی عقیدهای که معتقد به آدم کشی، تهدید و ایجاد ترس و وحشت است برای خذف یا بیرون کردنرقیب از صحنه

تروریسم: هم می‌تواند روش حکومت باشد و هم روش دسته، گروه، حزب ونمونه آن بر علیه حکومت


تروریسم در تاریخ سابقه ای طولانی دارد

به عنوان مثال: دردوره ی انقلاب بزرگ فرانسه، از مه ۱۷۹۳ تا ژوئیة ۱۷۹۴ را دوره (حکومت ترور(می‌خوانندزیرا در این دوره هزاران نفر را با گیوتین گردن زدند.

در ایران به ویژه از مشروطیت به این طرف، دسته هایی ازجناح چپ و راست،ترور شخصیت های: سیاسی، علمی، فرهنگی، ادبی و هنری را روش کار خودقرار داده اند.
در تاریخ ایران و اسلام فرقه ای که از ترور به صورت یکروش دائم استفاده کرده پیروان دین حسن صباح یا اسماعیلیان هستند که ترور های آنانچنان وحشتی در دل همگان ایجاد کرده بود که هنوز در زبان های اروپایی به نام(اساسین(یعنی قاتل معروفند( بنا به روایت آقای داریوش آشوری: اساسین احتمالاًدگرگون شده: حشاشون است)


انواع ترور

البته ترور گاهی ترور شخص است گاه ترور شخصیت

ترور شخص با حذف فیزیکی فرد صورت می گیرد که گاه موفق است و وی کشته می شود و گاه ناموفق بوده و وی زنده می ماند

در ترور شخصیت حذف مهم نیست بلکه مخدوش کردن شخصیت و چهره ی فرد در دستور کار قرار می گیرد و تخریب وی با روش های مختلفی صورت می گیرد. با شایعه پراکنی و مستندسازی، دروغ، تبلیغات سوء و ...

ایسم ها - تروریسم

تروریسم؛ وحشت گرایی

 

ترور به معنای وحشت،هراس و وحشت آفرینی است و در سیاست به اعمال وکارهای قهر‌آمیز، خشونت آمیز و غیر قانونی گفته می‌شود که برای حذف و سرکوبی مخالفبه کاربرده می‌شود.
تروریست کسی است که عامل ترور است و تروریسم یعنی عقیدهای که معتقد به آدم کشی، تهدید و ایجاد ترس و وحشت است برای خذف یا بیرون کردنرقیب از صحنه

تروریسم: هم می‌تواند روش حکومت باشد و هم روش دسته، گروه، حزب ونمونه آن بر علیه حکومت


تروریسم در تاریخ سابقه ای طولانی دارد

به عنوان مثال: دردوره ی انقلاب بزرگ فرانسه، از مه ۱۷۹۳ تا ژوئیة ۱۷۹۴ را دوره (حکومت ترور(می‌خوانندزیرا در این دوره هزاران نفر را با گیوتین گردن زدند.

در ایران به ویژه از مشروطیت به این طرف، دسته هایی ازجناح چپ و راست،ترور شخصیت های: سیاسی، علمی، فرهنگی، ادبی و هنری را روش کار خودقرار داده اند.
در تاریخ ایران و اسلام فرقه ای که از ترور به صورت یکروش دائم استفاده کرده پیروان دین حسن صباح یا اسماعیلیان هستند که ترور های آنانچنان وحشتی در دل همگان ایجاد کرده بود که هنوز در زبان های اروپایی به نام(اساسین(یعنی قاتل معروفند( بنا به روایت آقای داریوش آشوری: اساسین احتمالاًدگرگون شده: حشاشون است)


انواع ترور

البته ترور گاهی ترور شخص است گاه ترور شخصیت

ترور شخص با حذف فیزیکی فرد صورت می گیرد که گاه موفق است و وی کشته می شود و گاه ناموفق بوده و وی زنده می ماند

در ترور شخصیت حذف مهم نیست بلکه مخدوش کردن شخصیت و چهره ی فرد در دستور کار قرار می گیرد و تخریب وی با روش های مختلفی صورت می گیرد. با شایعه پراکنی و مستندسازی، دروغ، تبلیغات سوء و ...

 

 

محمدامین آراسته *-* پورتال آراستوس



امتیاز :

برچسب ها : محمدامین آراسته , آراسته , پورتال آراستوس , آراستوس , ایسم ها , محمدامین آراسته ایسم ها ,
ایسم ها - تروریسم نوشته شده در ساعت

پیوندهای مفید

پایگاه اطلاع رسانی دولت

پایگاه اطلاع رسانی مرکز ارتباطات مردمی





کلیه حقوق این سایت ، متعلق به شاگردان محمد امین آراسته می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .